2008-01-05 Första offpistturen för säsongen.

Igår var vädret rätt värdelöst. Det hade i och för sig kommit 20 centimeter ny snö under natten, men sikten var riktigt dålig och det var överbefolkat på berget. Efter ett par åk i pisten hittade vi en spännande linje under liften som ingen hade åkt. Närheten till liften och alla granar i närheten gjorde att sikten upplevdes bättre än i pisterna där det var långt mellan navigationsföremål. Enda nackdelen med vår nyfunna linje var att det var en bit att gå med skidorna på fötterna efter åket, dessutom fick man akta sig för människor i stolliften ovanför som ibland kom farligt nära. På eftermiddagen var det dags för vårat första besök till en japansk supermarket. Vår värdinna Yoko, som verkligen gör allt för oss, körde oss snällt dit och passade på att guida oss genom sevärda ställen i Hakuba på vägen.

Att gå i en japansk mataffär är verkligen hur kul som helst. Vi hade 45 minuter på oss innan vi skulle möta upp Yoko igen, men vi hade lätt kunnat stanna en timme till och titta på alla spännande saker som erbjöds. Det var inte alltid helt lätt att förstå vad allt var för något. Till slut fick vi dock ihop två korgar med matvaror vi hade tänkt testa. Ikväll ska vi göra något som vi tror heter onigiri. Det är i alla fall en blandning av nigiri och maki. De består av en risboll med något innehåll, i vårt fall rå lax. Runt detta virar man sjögräs. Igår fick vi smaka en boll utan innehåll, den var helt klart god men hade troligen tjänat på lite proteinrikt innehåll. Generellt verkar det vara så här i Japan att det äts mycket kolhydratrik mat, typ ris, men betydligt mindre av proteinrik mat.

Alexander

Trimning är en nödvändighet för håriga skidåkarben.
(click on image for larger version)

Vi har väldigt nära till liften, men en brant liten backe måste forceras innan vi kommer fram. När vi ska till liften är det inga problem, det är bara att sätta skidorna på fötterna och åka ner. När vi ska hem måste vi dock klättra upp för denna backe om vi inte vill ta en lång omväg hem.

David

David rättar till hjälmen innan åket ner till liftstationen.
(click on image for larger version)

Idag har det varit alldeles strålande väder, dock ingen ny snö. Snön som kom under nyårshelgen har hunnit stabilisera sig och vi kunde ge oss ut på lite äventyr. Först ska det göras några uppvärmingsåk i pisten som mer eller mindre är helt tom kl 07.30(!), då liftarna öppnar. När toppliften väl öppnade tog vi oss ut på vårt första äventyr. Under detta fick vi både känna på hur underbart lätt den japanska snön är och prova på våra nyinköpta hudar, vilka fungerade alldeles utmärkt. Det blev drygt 1000 höjdmeter vi tog oss ner för, i helt orörd snö! Framöver kommer vi antagligen börja ännu högre och då få ännu fler svängar i det vita fluffet. Det vi inte riktigt väntade oss var en väldigt lång väg hem över bäckar och buskar. Efter en del om och men hittar vi en bra stig som tar oss till en väg som i sin tur leder till Happo. Äntligen fick vi känna på hur pass otränade vi egentligen är.

David

När dimman lättar är utsikten från Happo magnifik.
(click on image for larger version)

David värmer upp under liften.

Vatten

Ett av många hinder på väg tillbaka. Vi blev lite blöta om fossingarna när vi fick vada genom den lilla bäcken.
(click on image for larger version)

Tack för tipset om Onsen Kosa, det ska vi definitivt ta en titt på. Hoppas allt är bra på SEMC och du får en smidig hemresa till Japan.

David har lite problem med sin mobiltelefon, den fungerar helt enkelt inte. Så bästa sättet att kontakta David är via email, david_clemensson@hotmail.com

Vi har vår internetanslutning via en sladd i vårt allrum, förhoppningsvis kommer vi få wlan nästa vecka så då kan vi lättare skypa från vårt rum. Bästa tiden att nå oss är nog svensk morgon/förmiddag. När det är kväll i Sverige har vi morgon här och då är vi ofta stressade ut i backen. Liftarna öppnar som sagt redan 07.30 och vi måste ju vara först :)

/ David och Alexander

Comments

2008-01-07 14:21:40
Carin
Tjena kusin! Ser nice ut,men får nog erkänna att jag hade fegat ur om jag varit med. Var rädda om er så ses vi snart ;-) Kram

2008-01-07 11:51:09
David
Imponerande start med proffsig hemsida och härliga bilder. Låter som om ni installerat er väl och allt är OK. Skall bli spännande att följa era ävetyr. Lev och må väl! Hälsningar från Christer, Carin och Eva.

2008-01-06 22:31:39
moster Mona
Hallo! De bar å åk! Efter stt ha läst så känns Sälen lite löjligt, jaja. Vad har ni för temperatur utomhus? Ha det! Family Five

2008-01-05 22:01:49
David
Hej pågar! Grattis till en fin sida. Kul att följa er. Ni verkar ha charmat er japanska. Kan va en bra idé inte minst med tanke på språket. Funkar engelska? Kan ni fortsätta charmoffensiven på ett sätt som gör att ni får plusgrader i dusch och toalett? Låter som om snötillgången är helt ok. Även vi har fått snö idag. Imorgon bär det ut på Bulltoftafältet och då påminns man direkt i branterna om Hakuba. Fortsatt lyckad vistelse. Ha det jättebra och pass på snötäcket. Gösta

2008-01-05 17:18:29
Kristin
Hej! Vilka äventyr ni e ute på :) låter iofs väldigt jobbigt men är säkerligen värt mödan! Önskar verkligen jag hade haft möjlighet att komma o hälsa på... Hade varit helt fantastiskt ju! Ta hand om er! Tänker på dig i massor alexander :) puss o kram!

2008-01-05 17:01:17
Mange
Tjena! grabbar sitter me Erre o kollar in/ läser sidan! Fy va grymt för ER! lite avis.. hehe! Sköna bilder, om 3v e vi i Livigno nästan samma sak haha!! Erre hälsar!

2008-01-05 15:24:03
David
Kul att läsa sidan. ha det bra ta väl hand om er. Rose-Marie och Bertil